LE2AP genomineerd voor Infratech Innovatieprijs 2015

16 december 2014 14:46

Het Europese demonstratieproject LE2AP van BAM is genomineerd voor de Infratech Innovatieprijs 2015 in de categorie Geplande innovatie. Woensdag 21 januari wordt tijdens de vakbeurs Infratech in Rotterdam bekendgemaakt wie de winnaar is. LE2AP is genomineerd door een vakjury bestaande uit Ron Voskuilen (Algemeen Directeur Stadsontwikkeling Rotterdam), Jan Hendrik Dronkers (Directeur-Generaal Rijkswaterstaat), Annemieke Nijhof (CEO Tauw Group BV), Maxime Verhagen (Voorzitter Bouwend Nederland), Rob Vos (GMB Civiel) en Nicole van der Velden (Movares).

In totaal zijn veertig projecten ingediend voor de innovatieprijs, waarvan acht projecten zijn genomineerd; vier in de categorie Toegepaste innovatie en vier in de categorie Geplande innovatie. Overige projecten in deze laatste categorie zijn: RONA Zelfreinigende Berm (Altena), Drinkwater Kousrelining (Heijmans) en KLEISER®vr (By The Way).

LE2AP
BAM is in 2013 gestart met LE2AP. In 2017 moet het Europese demonstratieproject leiden tot de aanleg van een kilometer lang proefvak met een asfaltdeklaag die voor minimaal 80 procent bestaat uit gerecycled asfalt. Het is de bedoeling dat het proefvak een geluidreductie oplevert van minimaal 7dB(A) en bestaat uit asfalt dat is geproduceerd bij 80 graden Celsius.
LE2AP vormt een belangrijke stap op weg naar de 3D-weg. De 3D-weg komt voort uit onze duurzaamheidsvisie 2013 – 2025 en focust op drie punten: Decibellen, Duurzaamheid en Doorstroming. De uiteindelijke doelstelling is 90% gerecycled asfalt, 10dB(A) geluidreductie en asfaltproductie bij omgevingstemperatuur.

Cobouw Publieksprijs
Naast een vakprijs, zal ook de Cobouw Publieksprijs worden uitgereikt. Naast LE2AP komt ook de Cantilever Bridge (CLB©) van BAM hiervoor in aanmerking. De Cantilever Bridge voert de volgende activiteiten uit: het heien van palen, het plaatsen van betonnen balken op de palen en daar bovenop de T-liggers die de weg vormen. Na het intrekken van de tijdelijke steunpoten rolt de CLB© over de dwarsbalken 24 meter naar voren en laat zijn steunpoten weer zakken. Zo ontstaat een tijdelijke werkbrug. Een voordeel van het gebruik van de CLB© is dat alle bouwactiviteiten geconcentreerd op één plek plaatsvinden. De Cantilever Bridge© is al voor de derde keer toegepast in grote projecten. De innovatie maakt het werken in ondiepe wateren mogelijk en is ook geschikt voor omgevingsgevoelige gebieden.  

Stem op LE2AP of de Cantilever Bridge
Enthousiast over LE2AP of de Cantilever Bridge? Breng dan uw stem uit door te mailen naar cobouwpublieksprijs@gmail.com. Via deze link zijn alle innovaties met een uitgebreide toelichting te bekijken. Insturen kan tot 20 januari.